Daku dalam kehibaan

Bismillah.


Salam..

Ayat bagaimanakah yang dapat jelaskan nya?
Jalan penceritaan bagaimana yang dapat mengisahkannya?
Bahasa apakah yang terbaik untuk memahamkannya........

Ya Allah..
Lihatlah berita.
Tentang saudara kita.
Saudara di Palestin.

Lihat korbannya..
wanita dan anak2..

Hati ni dirundum hiba..
Sejak petang tadi
hiba itu cukup untuk membuat
mata ku basah..


Sekalian..
kita..
dengan apa yang kita ada..
dengan apa yang kita mampu..
bantulah saudara kita..

~tatkala sang burung kecil ditanya tentang usahanya membawa air melalui paruh yang kecil untuk memadamkan api yang menggunung marak menyelubungi Nabi Allah Ibrahim as,
jawabnya ;" Aku tdk bimbang sama ada usahaku dapat memadamkan api itu atau tidak, tetapi aku bimbang jika nanti ditanya Allah ..apakah usahaku ketika Nabi Allah Ibrahim dibakar.."

***********************
Gaza diletup lagi
=================

Umpamanya,
Rumah itu rumahku,
Mayat itu saudaraku,
Anak kecil itu adikku,
Ibu yg menangis itu ibuku.

Gambarkan perasaanku..
Khabarkan padaku,
harus bagaimana aku?

Salahkah..
dengan hati kecil ini
aku lantang melaung
kebencian pada Israel dan sekutunya

Salahkah..
dengan hati kecil ini
aku bengis merenung
para pemimpin seluruhnya

Salahkah...
dengan hati kecil ini
aku menangis hiba
emosi dengan keadaannya

Khabarkan padaku
Harus bagaimana lagi aku?

Duhai manusia..
yg padanya Allah kurniakan
amanah dan kuasa,
hentikan tangisanku,
hapuskan kemarahanku,
bersama perjuanganku.





***********************
ahmad fikry hiba
Share/Bookmark

0 comments:

Katogeri



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.

Powered by Blogger.