NEGARA yg AMAN

**************************************************





















Negara yang Aman..
dari khutbah jumaat.

Untuk menjadi sebuah negara yang aman,
Negara yang diiktiraf oleh Allah..
Negara yang makmur dan diampuni oleh Allah.
Perlunya 4 syarat..


1. Negara yang makmur.
- negara yang kemakmurannya dirasai sama rata oleh rakyatnya.. tiada jurang perbezaan antara yang kaya dan miskin. Kemakmuran dirasai oleh semua. Tidak wujud golongan kaya semakin kaya, yang miskin terus tertindas. Kemakmuran dirasai oleh semua rakyat negara tersebut.

2. Pemimpin yang amanah.
- negara yang ditadbir oleh pemimpin yang amanah. Tiada unsur rasuah, tiada istilah kroni. AMANAH. Pemilihan pemimpin berlaku pada mereka yang selayaknya menjadi pemimpin..yang beriman kepada Allah, yang bertanggungjawab dan amanah. Pemilihan pemimpin yang tidak layak atau memilih orang lain sebagai pemimpin sedangkan ada yang lebih layak, maka telah berlaku zalim dan berdosa di sisi Allah.

3. Tertegaknya keadilan
- negara yang diiktiraf Allah adalah negara yang tertegaknya keadilan yang dikehendaki Allah SWT. Suasana hari ini, manusia meminggirkan hukum undang-undang yang ditetapkan Allah, sedangkan dengan undang-undang ciptaan manusia itu sendiri telah terbukti tidak dapat membendung jenayah yang kian berleluasa. Tertegaknya keadilan tanpa mengira status dan kedudukan seseorang. Allah Maha Mengetahui..

4. Amar Makruh Nahi Mungkar
- Negara yang melaksanakan amar makruh nahi mungkar secara menyeluruh. tidak meliputi hanya satu cabang sahaja. Dalam membangunkan kebaikan, cegah dan halanglah kemungkaran.. Usaha yang menyeluruh.
Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.