Doakan ana!

Daku bercermin
dengan cermin iman

Melihat wajah kehidupanku,
Susuk ibadahku
Mencari cela di raut jiwa
Menghias taubat
Membetul niat

Semoga
Wajah senyumku
Tiada lagi cela tersirat
Yang dipandang Penciptaku


Assalamu’alaikum

Hari-hari yang sibuk. Selit sedikit beberapa nasihat dahulu..untuk diri sendiri dan umum.

Tidak sampai kepada ketinggian nilai kemanusiaan tanpa berlakunya perubahan dan kemajuan dalam diri.

Dunia diciptakan penuh dengan ujian..dan engkau mengkehendakinya bersih dari musibah dan ujian??

Buat masa ini, tiba-tiba teringatkan pada seorang ustaz muda yang mengajar ilmu tajwid di sebuah masjid daerah pahang. Ana suka dengan pendekatan yang dibawanya dan sedikit muhasabah untuk dikongsi bersama.
Ustaz itu dalam kuliahnya turut menyentuh soal kafiat dalam solah. Tentang kedudukan dalam solah pada masa itu. Yang kebanyakan dari kita tidak ambil pusing pada kesalahan yang wujud pada sesetengah orang.
Dalam kuliah, turut berjalannya tabung2 wang di hadapan jemaah yang biasanya berlaku pada jangka waktu solah jumaat sahaja. Kemudian baru ana faham setelah ustaz muda tersebut menayangkan slaid-slaid rumah penduduk miskin di kawasan berdekatan. Teguran lembut beliau pada ajk masjid untuk menanggung amanah dalam membantu ahli kariah masjid sekitarnya.
”Selepas ini, dengan duit yang dikumpul, saya nak ahli-ahli ajk masjid bertanggungjawab dalam menguruskan orang-orang miskin di kawasan sekitar. Saya nak lepas ni bila saya mengintip ambil gambar, tiada lagi rumah2 buruk yang nak rebah. Kalau ada juga, saya nak serang ahli ajk masjid!!..Teguran yang menghiburkan.
Turut disentuh soal televisyen,
” kita suka menghias rumah dengan ayat-ayat suci al Quran. Lazim menunjukkan identiti rumah ahlinya muslim. Namun sedar tak, seringkali kita menonton cerita yang memaparkan wanita yang membuka aurat, meneguk arak dan pelbagai maksiat yang lain(teliti balik siri televisyen kegemaran)..dengan anak-anak. Nanti di akhirat, anda semua kena jawab di hadapan ayat-ayat Quran yang menjadi saksi, yang tidak anda hormati tuntutannya!!” dapat ana rasai suasana tiba-tiba sepi dan sejuk..seolah-olah sekalian jemaah dicucuk kesedaran(kena batang hidung sendiri.)

Ana simpulkan sifat yang ada pada pendakwah muda itu.
1. Prihatin. Seorang pendakwah yang prihatin dengan kariah ahli majlisnya. Mengambil tahu keadaan penduduknya dan melapangkan masa untuk ziarah di sekitarnya.
2. Bijak. Menyesuaikan diri dengan suasana, walaupun konsep utama kuliahnya adalah ilmu tajwid, namun pelbagai pendekatan digunakan untuk menghidupkan suasana.
3. dan banyak lagi...(ngantuk)
(hm..mcm buat komponen sastera tingkatan 5 pula)

Televisyen di rumah dah hampir 3 bulan rosak. Tetap begitu walaupun tempat baiki televisyen cuma jiran sebelah sahaja..alhamdulillah, adik2 tak merungut (aneh juga rasanya).


Baru-baru ni dapat sms ”fiq, aku nak kerja! Ada?” huhu..
Bt masa ni, ana tak mampu lg rasanye nak upah orang.. upah diri sendiri je..
Insya Allah, doakan lah..kadang-kadang tu rasa melampau pula duk jumpa kawan asyik2 minta doa. ”Kita nak sesuatu yang berkah, mengharap pada yang menuju ke arah keredhaan Allah. Its okay my pren”-Zahir ....alhamdulillah.

Hm...esok ada ekspo di bukit kachi uum- 6 hari. Moge2 berjalan lancar. Penat berulang alik, sewa rumah? tapi tknak pula abaikan ayam itik di kampung..(kambing berkandang?..Huhu)

------------------------------------

Terlibat dengan program dakwah. Semakin ramai budak yang belajar ttg solah tapi tak reti bersolah sbb tak praktik bg lengkap fardhu ain. Cari lah yang pandai angkat tayar motosikal bawa ke masjid. Garu2 kepala masing2. Buatlah sedikit jamuan tanda terima kasih untuk penduduk kampung.

Kalau bagi ana tugas masak, tomyam je la.. sebab main campak-campak..(hehe)

Sepanjang waktu tu, nampak lah seorang ikhwan yang muka monyok je..nak tanya takut..nanti termasak ”Gulai kepala fiq”. Penat kot. Duduk jauh-jauh..SMS..

”Senyumlah..kerana senyuman mu termanis di galaksi. Dicemburui penghuni Marikh, Diimpikan warga Zuhal, dirindui alien Pluto.”

Dari jauh..terlihat dia tersenyum. Dicari-carinya kita dan msg... ”Uii..melampau ayat.”

Reply balik kat dia –
” Senyumlah, kerana senyum seorang mukmin itu lebih indah dari kuntum2 bunga, digemari para malaikat dan penghuni alam sekelilingnya, mengundang rasa damai pada orang yang dekat padanya.”

Sekali lagi dia tersenyum dari jauh..”fiq...tomyam tawar sikit.”

Adeh...

** ahmad fikry – hidup ini bernasihat atas kebenaran dan kesabaran.

----------------------------------------

Bangkai kalaupun ditutup, tetap saja tersebar bau busuk bangkainya.
Usahlah berselindung di sebalik kemegahan, di sebalik kepalsuan, namun pada hakikat tu dah rosak punah segala isi baiknya.

Andai seluruh isi dunia datang mencarimu, kemanakah kamu rasa arah tujuan nya? Tentu saja dia menuju kefanaan.

berhentilah menjadikan dunia sebagai matlamat agungmu.

---------------------------------------------

Semakin lama, semakin banyak yang kita belajar apa itu erti kehidupan. Semakin ingin tahu kita, daifnya kita dalam lautan ilmu Allah.

Benar..andai kita komited dengan matlamat kita untuk mendapat redha Allah. Ujian dan halangan datang menerpa. makin banyak kita belajar

Namun bagi mereka yang ikhlas, mereka yang menghadapinya dengan tersenyum puas. Puas dan yakin dengan janji-janji Allah. Hati yang kosong dari pelbagai halangan dalam menggapai cinta Allah.



** ahmad fikry – be proactive!! ...huhu
Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.