Mengenal KeJujuRan


As Salam..

Semalam berfikir panjang muhasabah berkaitan "JUJUR".
Kerana kejujuran dalam ukhuwah itu manis.

Ukhuwwah ibarat seutas tasbih..ada awal tiada penghujung..dicipta utk mengingatiNya..dibahagikan untuk cintaNya..diratib utk redhaNya..ianya bukan ada pada indahnya pertemuan tp pd ingatan seseorang thdp saudaranya dlm setiap doanya..

Di kedai makan. (Makcik Garang)
"Demam? Basahkan kepala dengan air perahan limau nipis. Hingus jernih tu tanda kepala panas."
-Ok makcik. Air asam suam satu, nasi ayam satu.

Makcik Jiran
"Fikry, minum air ni." (sambil menghulur secawan air rebusan belimbing buluh)
-Taknak. Saya tak suka.
"Minum juga! Makcik buat susah-susah.Bagus untuk darah tinggi"
-Yelah..(tk suka masam2..)
"Habiskan semua!"
-Dah abis..Terima Kasih Makcik,tapi lain kali jangan buat dah ye..hehe

Pakcik Jiran (Maghrib)
"Fikry..Pakcik nak ikut ke masjid"
-Ye? Tapi saya nak tunggu ustaz mengajar sama..
"Ok. Fikry pergilah."
-(tak boleh lg nak tackle pakcik duk iktikaf masjid lama-lama sikit)

Rumah Sewa (Lepas Isyak)
-Assalamu'alaikum ya ahlul kuburrr...
"Wa'alaikummussalam ya ahli dunia!"
-Hang ikut aku jemaah kat masjid pun takpa dari main game tu dari tadi.
"Biar lah, aku tk buat jahat kat luaq"
-Wei..hang download citer kamen rider episod baru tak? nak tengok.

Telefon (Mak)
-Mak..abang demam. Badan panas.
"Jelum la kepala tu. Cuaca sekarang ni memang tak menentu. Tadi...(cerita kisah hari ni)..."
-Mak..abang demam.
"Makan la ubat pastu jelum kain basah atas kepala bila tido nanti."
-Mak...abang demam..

Rumah Sewa
-Syuk..tak rasa nyamuk banyak ke?
"Ada la kena gigit juga"
-Syuk..nyamuk banyak.
"Ye lahhh...aku pasang le ubat nyamuk."


Ye, semalam saya demam.
Terima kasih semua teman yang mengenali saya. Saya sangat gembira dengan kejujuran kalian. Dan juga makcik, pakcik yang takkan baca tulisan ini.

Tapi semalam ada kawan buka lagu nasyid sebagai teman tidur. Saya tidak boleh tido disebabkan itu. Harap maklum...hehe

Allahu ya Allah..
Alhamdulillah..atas segala nikmat kurniaan Mu.
Bimbing daku, bimbing kami untuk semakin dekat pada Mu.
Ikhlaskan jiwa kami, hati kami untuk melakukan kebaikan.
Pilih kami ya Allah..bersama golongan mereka yang beroleh redhaMu..

ahmad fikry : dan hari ini saya masih demam dan tulisan ini turut demam..
Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.