Dakwah?



















Salam.

Alhamdulillah segala puji bagi Allah.
Baru-baru ini ana berjaya membuka sebuah kiosk produk HPA di ipt untuk mengkaji pasaran yang wujud di ipt tersebut. Selama tempoh beberapa hari, ana beriktikaf di surau dan masjid.

Dalam tempoh tersebut,ana dapat msg dari sahabat ana yang mengajak ana membuat income sampingan. Caranya adalah dengan mendaftar, membeli barang dan menjual semula barangan yang dibeli kepada syarikat terbabit. Disebabkan keliru dgn sistem yang diamalkan dan aqadnya, ana tidak ambil pusing sangat ajakannya biarpun nampak untung padanya. Keberkatan yang ana cari dahulu, baru keuntungan..

Sahabat ana ini juga ingtkan ana agar jangan lupakan dakwah utama, dan dia dalam perjalanan menuju ke jemaah di melaka. (kami student sana dahulu). Ana pula ingatkan dia agar teliti dalam pengambilan makanan halal lagi baik. Pentingkan kesucian hati kerana hidayah terhijab lantaran hati yang mati.

Sepanjang ana beriktikaf di surau, kalian pasti faham berapa ramai student lelaki yang beragama Islam bagi sbuah kolej penginapan di IPTA. Ana gemar mengambil tugas melaungkan azan. selama 5 hari, jumlah jemaah subuh pada kuantiti yang sama..5-6 orang sahaja. Ana dan seorang lelaki melayu yang istiqamah dan beberapa student berbangsa Arab.

Kemana perginya student yang lainnya? Hatta yang bersebelahan pintu dengan surau pun tidak mampu mengimarahkan rumah Allah.

Kita lancang menyatakan perjuangan, kita tekad melaksanakan strategi, kita penuh dengan idea-idea menarik dan bernas, kita terpelajar, kita berkualiti..namun apakah realiti kita pada kehidupan islam kita?..

Sungguh..kejayaan itu hanyalah dalam agama Allah. Mengasingkan agama dalam kehidupan kita adalah suatu kejahilan yang terbesar.

Insya Allah, ana akan mewujudkan sebuah stokis di ipta tersebut. Pastinya ana bakal menjadi satu komuniti dengan student di sana selagi rezki Allah bagi ana di situ.

Pasti Allah dengan Rahim Nya sentiasa bersama dengan golongan yang ikhlas berjuang untuk Nya.

************* ahmad fikry berdoa
Share/Bookmark

1 comments:

ARISTIONO NUGROHO February 19, 2009 at 10:59 PM  

Assallamu'alaikum Wr. Wb.
Semoga sukses yaa... Begitulah seorang muslim seharusnya, selalu berpegang pada nilai-nilai Islam.
Kalau berkesempatan silahkan singgah ke "Sosiologi Dakwah" di http://sosiologidakwah.blogspot.com
Kalau hendak link silahkan.

Katogeri



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.

Powered by Blogger.