Nikmat wal nikmat

Salam

Nikmat lapang sebelum sibuk.
Rebutlah manfaat kebaikan yang ada dengan kesempatan dari masa. Janganlah menjadi sebagai seorang tua yang sentiasa menyesal dengan diri sendiri akibat tidak menghargai masa. Kenalilah diri anda dan bongkarkanlah potensi anda.

Kalau anda tidak pandai berbicara, menulislah.
Kalau anda tidak pandai kitab, belajarlah.
Begitu banyak ruang yang wujud untuk kita memperbaiki diri.
Paling penting,setiap orang layak dan mampu berjaya sebagai hambaNya.
Relevan kah alasan untuk memberikan alasan mengapa kita tidak dapat menjadi hamba Allah yang beriman dengan kesempatan masa yang ada?

Jadikan masa teman mu
Kasih akan nya
Peduli padanya
Hargai kesempatan dengannya

Kerna masa
Wujud sebagai teman mu yang terbaik

**ahmad fikry ligan masa

------------------------------------------------------------

Masalah stress kian meningkat di zaman globalisasi ini. Mengapa dan bagaimana datangnya stress dan penyelesaiannya? Ini yang ingin kita dibincangkan.

Kebanyakan antara kita tidak menyedari diri telah stress. Tanyakan kepada ahli keluarga atau teman terdekat anda sama ada wujud tanda-tanda stress dalam diri anda. Hehe..seronok rasanya contoh yang diberikan oleh Cikgu Nazri. ”Pernah tak kalau anak-anak datang untuk bermanja dengan kita pada waktu kita berehat dan terkasar sedikit. ”Isy, aku tampaq budak ni satgi!!” ..Anda stress. (contoh laa..)

Biasanya stress mulai wujud dalam diri anda apabila bunga-bunga tekanan dalam hidup anda mulai mengembang. Kesibukan, Kehinaan, Kekayaan atau kemiskinan, banyak faktor yang boleh mengundang stress. Soalnya adakah anda stress?

Bagaimana untuk menghancurkan stress? Bersama kongsi caranya.

Bagi ana, ana biasakan mengambil wudhu saat ana merasakan diri ada bunga-bunga kemarahan.(muka,telinga jadi merah..hehe) Solah sunat andai wujudnya kesempatan, dan doa sebagai satu kemestian,”Ya Allah..cekalkan hatiku.”

Atau pada hari moody sikit, ana suka bertilawah atau berbual. Kalau lah memang bad mood sangat, akan terzahir sikap diam ana. (memang takkan cakap sepatah... pendiam+diam=bisu?)

Biasa sangat melepaskan geram kepada bayi, kanak-kanak. Peluk dan gomol habis-habisan. Geletek dan kemam telinga. Sampai puas dan agak-agak tidak merimaskan si budak tu. Rasanya semua sepupu yang kecil punya pengalaman bergusti dengan ana..huhu

Lapangkan masa untuk tidurkan Adham. Pasangkan al Quran dalam handphone. Jarakkan handphone. Dodoi sampai lena. Rasa nikmat berkasih sayang. Ana sendiri akan baring mendengarkan al Qur’an di handphone dan menutupnya saat hampir terlena. (jenis tidak boleh tidur saat mendengar)


Berbual, mengusik dan bergurau dengan mak. Tapi rasanya mak faham hari ’bisu’ ana. Kasih ibu rasanya, diteruskan berbual walaupun anaknya ni diam je.

Bagi ana, ubat paling mujarab untuk stress adalah menjadi penyayang(yg ganaz dan sadis..huu). Semua orang punya cara sendiri. Selamat melegakan stress.

**ahmad fikry sangat berterima kasih kepada hayat dan seorang sahabat pena yang sentiasa menjadi mangsa tumbukan. Syukran. Dush2!
------------------------------------------------------------

Hurm..terbantut minat ana dalam menulis. Rasanya perlu buat rutin ambil masa stengah jam/satu jam sebelum tidur untuk menulis.. hm...(nk tidur jugak laa..)

Masih lagi dengan kegilaan download dan membaca ebook. Salah satu sumber menambahkan ilmu.

Buat promosi dalam ekspo terbaru dengan download ebook percuma. Senarainya ;

Judul
 100 hadith palsu
 Apa ertinya menganut Islam – Fathi Yakan
 Awlawiyat – Dr. Yusuf al Qardawi
 Generasi Qur’ani – Sayyid Quthb
 Petunjuk sepanjang jalan –Syed Qutb
 Bagaimana menyeru kepada Islam –Fathi Yakan
 Bagaimana menyentuh hati – Abbas As-Siisi
 Jalan Dakwah - Al Ustadz Mustafa Masyhur
 Syarah Hadith 40 – Imam An Nawawi
 Dakwah Fardiah – Mustafa Mayhur
 Asas-asas Islam - Abu’l A’la Al-Maududi
 Halal dan Haram dalam Islam – Dr Yusuf al Qardawi
 Al Hikam – Ibnu A’ttaiyah

Biodata
 Salahudin al Ayubbi
 Abdurrahman bin Auf
 Biodata Wali Songo

English
 Answer to non Muslim about Islam – Dr Zakir Abdul Karim Naik
 Purdah and the status of women in Islam -Sayyid Abul A’la Maududi
 Effective Dakwah Tips For Muslim Student – The University of Nottingham

Lain-lain
 Pengurusan Masa
 Islam dan Teknik Industri
 Petua Murah Rezeki
 Terapi Bekam
 9 sebab gagal kaya
 Asas Komputer

Anda mahukan antara ebook-ebook ini? berikan email anda. fiq_fikry@yahoo.com

**Ahmad fikry tauke free ebook

-------------------------------------------------

Salam..

Usah berdusta lagi
Kenapa?

Apa gunanya berdusta?
Saat-saat perlakuan diri
Bakal ditonton di Mahsyar nanti.

Apa gunanya berdusta?
Saat-saat anggota tubuh
Berbicara tentang kebenarannya.

Apa guna berdusta?
Saat Tuhan yang Maha Mengetahui
Melihat dan Mendengar
Hatta bisikan di lubuk hati yang paling dalam

Berhenti berdusta
Dan berlaku jujur lah.

**ahmad fikry ; kebenaran pasti terungkap.

Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.