DiRi YaNG HiLaNG

Assalamu'alaikum..

Usai bermain dengan kanak-kanak. Bersih jiwa mereka ni, kita dapat tahu bila mereka berbohong, marah, merajuk dan sebagainya.Terutama sekali bila mereka suka, kadang-kadang sampai over..huu..

Kenapa agaknya di kalangan kita , orang dewasa sangat sukar diketahui keadaannya? Mungkin saja dari segi perkembangan kognitif yang merubah tahap pemikiran dan kelakuan sosial.

Dalam pembacaan menyelusuri sirah Nabi S.A.W, antaranya adalah Rasulullah mudah diketahui emosi perasaannya, hanya melalui perubahan wajahnya.

Adakah kita jujur dengan diri kita? Adakah kita menafikan keinginan kita untuk maju lebih baik dalam memperbaiki diri. Adakah kita menutup ruang kebaikan yang terhadap atas alasan sibuk, tkda masa, banyak kerja dan sebagainya? walhal jika dihitung, tak adalah buat apa-apa sangat pun.

ku selitkan sedikit hadith;
Celakalah orang yang berkata-kata, maka dia berbohong untuk membuat orang lain ketawa, celakalah dia, celakalah dia, celakalah dia. [ Sunan Abu Daud – no: 4990. Dinilai Sahih oleh al-Albani di dalam Sahih al-Jami’ as-Saghir – no: 7137]

..dan kata-kata yang selalu kita dengar, ingatlah kelemahan diri sendiri tatkala melihat keaiban orang.

terkadang berfikir, demi untuk menjadi 'seseorang', kemana kah diri sendiri ditinggalkan?

Kesamaran, kepalsuan, alasan, tipudaya, helah dan kepelbagaian kepura-puraan menyesakkan nilai kemanusiaan. Tidakkah jelas persoalan ini...kemanakah kita akan tertuju?

Jujurlah... (mengantuk)










bingkisan gambar dari kedai bawah. Dalam proses meng'upgrade' dan menjenamakan. Alhamdulillah, setakat ini sudah 9 produk muslim boleh didapati. Takaful keluarga dan am juga dapat dilakukan, sedang mencari-cari pertambahan muamalah islam dan perancangan cawangan.

Proses "airmata" pada peringkat permulaan. Masing-masing bertungkus lumus dengan bahagian tugas yang diberikan. Pening juga dapat bahagian dokumentasi. Tak kurang juga dari segi akaun, terma syarat dan software-software yang memeningkan. Brape tugas ye? (akauntan, grafik & software design, dokumentasi, lecturer, penjual, perawat ) uhuk2...

Insya Allah, dalam merangka catalog tentang Pusat Muamalah Islam. dan website yang entah bila nak buat..huu

lillahi ta'ala..

doakan kejayaannya,

wassalam.

ahmad fikry :: jam pukul 4 pagi (uhuk2..)

Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.