ProGram SyaWaL

Assalamualaikum..


ALhamdulillah, usai program di Kg Bongkok pada minggu lepas.

Aturcara majlis telah berlangsung dengan sesi taaruf bersama penduduk kg dan kemudian sesi tazkirah dan taalim kepada remaja yang cuti sekolah.

Sepanjang perjalanan program, apa yang ana dapat ambil iktibar adalah dengan tazkirah daripada Ust Amir Shamsuddin yang menekankan tentang kepentingan melakukan amalan kerohanian agama dalam surau dan rumah. Bagaimana pengaruh daripada nur Al Quran dan hadith dapat melembutkan hati-hati ahli kariah/rumah dan juga membuang kebiasaan buruk mereka. Ust turut menyelitkan perihal masalah rezeki yang menimpa umat. Masing-masing mengabaikan perintah Allah kerana masalah rezeki. Nelayan, Petani, Penoreh, Pemandu van, engineer dan semua yang memilih untuk mengabaikan waktu solah kerana masalah rezeki.

Penekanan oleh Ust dalam muhasabah sejauhmana amalan agama yang sempurna datang dalam kehidupan kita. Dengan memeriksa setiap amal yang telah kita lakukan. Turut diberitahu tentang afdhalnya satu amalan yang istiqomah. Umpamanya, 10 ayat satu malam sepanjang stahun lebih baik daripada 10 juzuk untuk hanya satu malam dalam setahun. 2 rakaat tahajud setiap awal pagi lebih baik dari 20 rakaat tahajud dalam satu malam dalam setahun. Masalah iman dapat dinilai oleh diri kita sendiri apabila diri kita terasa berat untuk mengerjakan amalan agama, itu tandanya iman yang sakit.

Begitu juga ditekankan tentang pentingnya amalan ziarah. Pada saat tazkirah dan tarawih di Ramadhan sebelumnya, betapa ramai yang mampu mengimarahkan masjid. Dengan adanya program agama dan usaha beberapa pihak untuk menyebarkan dan menyampaikan, maka datangnya manusia untuk mengimarahkan masjid. Sekiranya kita semua berpakat untuk menjalankan aktiviti ziarah dan bertanggungjawab melaksanakannya, maka surau dan masjid akan penuh. Kerana lazimnya waktu2 senggang banyak dihabiskan di hadapan peti televisyen.

Pentingnya santapan rohani yang wujud dalam surau/masjid yang dapat mengikat hati-hati setiap tetamunya. Bila wujudnya suasana begni maka akan mudah tersebar kebaikan sesama jemaah.

Alhamdulillah, terlalu banyak perkara untuk diceritakan tetapi memadainya hanya intisarinya. Doakan dipanjangkan umur untuk aktiviti seterusnya.

Ahmad fikry : dah mahir sungguh buat tomyam thai, huu..
Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.