Program G.Jerai

Assalamua'laikum

Alhamdulillah, usai program di Gunung jerai selama 2 hari. Agak banyak penuntut dari IKM, USM dan lain-lain pengunjung datang mendaki gunung jerai semasa cuti.
Sedikit kesal kerana surau Kg Kepala Bukit sentiasa dikunci untuk kegunaan orang ramai. Kebanyakan yg mengharap dapat menggunakan tandas dan solah di tempat yang selesa hampa apabila tandas dan pintu surau dikunci sepanjang waktu. Hanya ruang kecil yang ditinggalkan untuk solah, kasihan terutamanya bagi jemaah wanita.

Pengajaran yang paling berguna adalah kandungan nasihat daripada abang faisal yang menekankan surah yang sentiasa masyarakat Melayu amalkan. Abang Faisal menghuraikan maksud kisah yang terdapat dalamnya. Akan sebuah kisah tukang kayu, Habibunnajar yang mengajak kaumnya menyahut seruan tauhid. Sangat menyentuh hati terutamanya di saat pengulasan Abang Faisal dalam menceritakan saatnya habibunnajar diangkat ruh nya dan ditunjukkan segala nikmat yang disediakan untuknya di syurga.. dengan kesedihan dia berkata , "Sekiranya kaum ku mengetahui.."

Dan juga dengan nasihat daripada ikhwan-ikhwan yang lain. Berkaitan dengan keikhlasan niat, amalan yang istiqomah dan lain. Belajar melihat cara memasak kari kurma daging. Dan juga mengambil alih tugas memasak sambal ayam yang bertukar menjadi masakan 3 rasa..(sendiri pun tak tahu macam mana jadi gitu)

Semoga Allah dengan rahmatnya, mengurniakan kesabaran dan kekuatan untuk terus bertapak kukuh di jalan Nya..amiin
Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.