MenGeNAL KETuLUsaN



Assalamualaikum..

Telah agak lama ana tak update blog ini.

Sedikit kata-kata sebagai perkongsian...
"Di antara penipu yang paling teruk di dunia, kadangkala penipu itulah adalah ketakutan yang ada dalam diri sendiri."

Yup..terkadang, diri kita sukar nak menerima cabaran dalam hidup, menjadikan kita seringkali terkebelakang dalam mencapai impian dalam hidup.

Dalam menjalani hidup seharian, pelbagai perkara yang telah kita terlepas tanpa sedar. Malah melalui pemerhatian daripada pakar-pakar kaunseling menggambarkan bahawa manusia lebih berdukacita atas perkara yang masih belum mereka miliki berbanding bersyukur dengan apa yang ada pada diri mereka.

Contoh?
Misalannya seperti dalam alam perkahwinan, bagaimana seorg isteri berprasangka buruk terhadap suami,menjadikan alam perkahwinan berantakan, kurang berbahagia dengan apa yang telah dimiliki.

Dalam hal ini sebenarnya turut berlaku pada hubungan persahabatan. Kita sering berprasangka akan perkara yang tidak berlaku pada kita. Kita sering menduga sebuah kehilangan, kekecewaan dan pelbagainya daripada bersyukur serta sentiasa mengekalkan dan memperbaiki apa yang kita telah miliki.

Berbahagialah dengan apa yang kita miliki.

satu ayat lagi...

"Happiness could be simple."

Kebahagiaan yang kita inginkan tidak tersemestinya tersemat dalam pelbagai pengorbanan dan terselit bersama harta mahupun usaha yang merumitkan. Cukuplah sekadar kita menimba kebahagiaan dengan apa yang kita miliki. Tersenyum dengan apa yang seikhlasnya hadir buat kita
.

Belajarlah untuk bersifat qanaah (berpuas hati) dengan apa yang kita miliki. Supaya kelak kita tidak menyesali akan apa yang telah kita terlepas dalam jangka masa mengejar apa yang masih belum kita miliki. Yang dikendong berciciran dan yang dikejar tidak dapat.

Rebutlah peluang selagi ia terhidang di hadapan anda untuk anda mencapainya. Jangan biarkan ia terlepas sehingga anda kekal di tahap lama dalam kehidupan anda.

Untuk menjadi seorang yang dikasihi, berikan apa yang terbaik daripada kita..seikhlas dan sejujurnya.


ahmad fikry : "happiness could be simple"

Share/Bookmark

0 comments:

Katogeri



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.

Powered by Blogger.