ULasaN BuKU

Assalamu'alaikum

Apa khabar semua? semoga sihat semua dengan rahmat redha Allah...
Pandanglah kehidupan dengan keluasan rahmat kasih sayang Allah.
Senyum dan terus hidup berlandaskan pegangan kukuh Al Quran dan Sunnah.
Ingat mati tapi bukan minta mati yer? (huhuhu)

Alhamdulillah, disini ana hendak share beberapa buah buku yang ana baca secara ringkas. ini gambarnya..




Alhamdulillah, satu sumber bacaan yang sangat-sangat menarik. Gaya penulisan dan penyampaian yang sangat mudah dihadam dan menarik. Kandungan buku ini disusun dengan teliti dan berhati-hati. Sebuah buku kegemaran ana. Membacanya telah membuka fikiran ana bukan sahaja pada sejarah hidup tokoh sufi ini namun juga terhadap bidang tasawwuf yang telah dipandang serong oleh segelintir pihak. Buku ini menjelaskan dengan baik konsep tasawwuf dalam Islam dan sangat-sangat mencerahkan kembali pandangan kita kepada ilmu penyucian jiwa. Kita akan dibawa menyelusuri bagaimana jauhnya kita pada jiwa yang bersih hanif dengan jiwa2 para sahabat r.anhum, para tabi' tabi'in dan juga salafus soleh..

Membelinya mmg tidak akan merasa kerugiannya kerana kandungannya amat bermanfaat untuk panduan perjalanan hidup kita. Tambahan pula sudah lama ana mencari buku seperti ini yang meriwayatkan sejarah hidup dan perjalanan kisah tokoh sufi As Syeikh Abdul Qadir Al Jailani. Ketelitian penyusun dari menjaga tulisannya dari mencacatkan mahupun melebihkan tokoh ini sangat2 baik.

Info sampingan :: Belilah juga buku terjemahan kitab Sirrul Asrar, Al Fath Ar Robbani, dan Futhul Al Ghaib..buku yang sangat bagus dan baik untuk rohani.





Kalau sebelumnya ana telah dicadang untuk membeli karya-karya Habibirrahman el Shirazy (ayat2 cinta, ketika cinta bertasbih,Di atas sejadah cinta, pudarnya pesona cleopetra, dll) kini teman yang sama telah mencadangkan untuk membeli karya Ramlee Awaang Mursyid dimulai dengan "Bagaikan Puteri". Gamabar pun masih lagi belum koyak plastiknya.. Sebuah novel yang bagus untuk bacaan umum untuk tatapan santai kita.
Insya Allah.















Sebuah buku yang merangkumi syariat fardhu ain yang lengkap untuk tatapan umum. Sanagt2 menarik kerana dilengkapi dengan gambar-gambar serta sisipan informasi yang memperkayakan lagi pengetahuan dalam fardhu ain. Amat bagus untuk koleksi bacaan seisi keluarga kerana melalui pembacaan yang menarik ini dan bergambar akan membantu pemahaman kita dalam asas syariat tuntutan fardhu ain dalam menuju kesempurnaan hidup beragama, Insya Allah.

ahmad fikry :: minat membaca

_------------------------------------------_

















Tomyam udang special dari rumah bujang.
sekadar gambar sisipan..
resepi plg mudah.
air,perencah, serai, bawang, daun limau purut,
udang, fish cake, fish ball, tomato ..masuk je semua..

jadilah tomyam...


Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.