THe tHing ThaT we HavE Done...

Assalamu'alaikum..

Kalau kandungan blog y disajikan terbaik..tidak perlulah kita sibuk meminta org lain meninggalkan komen di blog kita..ikutlah resmi Nabi Ibrahim yang menyampaikan seruan Haji dgn seruan yg terbaik..maka Allah sebarkan kepada seluruh umat. Jadi dengan itu, sampaikan isi yang terbaik.

Tulisan diatas membuatkan ana terfikir, betapa 'manfaat' yg diperoleh dari blog ini? atau sekadar tulisan bersahaja yang menarik minat pembaca. Juga ana menghitung pertuturan yang ana bawa seharian..jelas atau kabur motifnya? kayu ukur "yang terbaik" dimanakah letaknya?

Sering juga ana imbaskan segala tulisan dan melihat apa yg wujud dan apa yg tidak dalam diri ana. Kita lancar menulis tanpa amal melekat di jiwa. Kita petah berbicara tanpa kesan yang mempengaruhi kehidupan.

Suatu hari, ana bersama teman berkumpul bersama seorang tokoh. Dia menyatakan bahawa antara kami bakal ada yang menyumbang jasa besar untuk agama. Sepanjang program dakwah yang berlangsung di kawasan pedalaman pahang, memang ada seorang sahabat yang betul-betul tawajuh dengan segala aktiviti yang dijalankan. Sepanjang program yang panjang itu, keperibadiannya terserlah, sedikitpun tidak terlihat cela.

Ana cemburu..kerana dia melakukan yang terbaik. Hafazannya, Dzikir dan tilawahnya, dhuha dan tahajudnya...setiap patah bicaranya menjadi kami terpegun kaku, ta'azim dengan penghayatan terhadap Kebesaran Allah dalam berita urusan ghaib yang wajib kita imani, azab kubur, mahsyar, syurga dan neraka.

Pernah dia berpesan, jika kita tinggalkan dakwah, asbab dunia akan datang menggoda dan membuatkan kita terkejar-kejar padanya. Namun jika kita kekal utuh, dunia akan datang dalam keadaan hina. Kesahihan bukti yang dianugerahkan Allah pada keteguhan taqwa para sahabat r.anhum.

Nyata, hidayah Allah mahal harganya. Datang hanya bagi insan dipilihNya.

Selagi hidup, sucikan hati daripada pergantungan kepada makhluk, supaya benih cinta Ilahi dapat tersemai. Kekuatan iman yg hakiki ternyata apabila hati ini dengan khudus meredhai Allah sebagai Rabb yg Maha Agung, tiada yang lain melainkan Dia.

Ujian adalah tarbiyyah hati, supaya kita melihat hanya pada Nya..hanya pada Nya..
..menghilangkan pergantungan makhluk selain dari Nya..
Insya Allah...


ahmad fikry : mencari hakikat

Saatnya aku dikuburkan
Gelap gelita, sunyi hambar..
seorangan..kesepian..
tiada siapa lagi menemani.

Dimana teman keluarga?
Dimana sahabat taulan?
Dimana kekasih dirindui?
Dimana harus bersandar harap?

menunggu gerun Sang Malaikat

Dunia jadi pentasnya
pada jiwa yang tidak pernah kosong
akan rasa cinta, gembira dan duka
akan segala ehwal mencengkam jiwa
makrifatullah dimana?

dan ujian adalah tarbiyyah
terkandung misteri hikmah

dalam mengenal Allah
wujudkan mujahadah

wallazi najahadu fina lanahdian nahum subulana..

Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.