PeNat..PenAt..

Assalamualaikum


Agaknya telah berkurun lama tidak update blog ini.
Minggu sakit, sibuk dan kalut dengan urusan dunia..huhu

Alhamdulillah..

berkongsi antara doa Munajat Al-Imam Al-Habib Al-Syarif Saidina Al-Husein r.a..

اِلـهي اَلْبَسَتْنِى الْخَطايا ثَوْبَ مَذَلَّتي، وَجَلَّلَنِى التَّباعُدُ مِنْكَ لِباسَ مَسْكَنَتي، وَاَماتَ قَلْبي عَظيمُ جِنايَتي، فَاَحْيِهِ بِتَوْبَة مِنْكَ يا اَمَلي وَبُغْيَتي وَيا سُؤْلي وَمُنْيَتي، فَوَ عِزَّتِكَ ما اَجِدُ لِذُنوُبي سِواكَ غافِراً، وَلا اَرى لِكَسْري غَيْرَكَ جابِراً، وَقَدْ خَصَعْتُ بِالاِْنابَةِ اِلَيْكَ، وَعَنَوْتُ بِالاِْسْتِكانَةِ لَدَيْكَ، فَاِنْ طَرَدْتَني مِنْ بابِكَ فَبِمَنْ اَلُوذُ، وَاِنْ رَدَدْتَني عَنْ جَنابِكَ فَبِمَنْ اَعُوذُ، فَوا اَسَفاهُ مِنْ خَجْلَتي وَافْتِضاحي، وَوا لَهْفاهُ مِنْ سُوءِ عَمَلي وَاجْتِراحي، اَسْاَلُكَ يا غافِرَ الذَّنْبِ الْكَبيرِ، وَيا جابِرَ الْعَظْمِ الْكَسيرِ، اَنْ تَهَبَ لي مُوبِقاتِ الْجَرائِرِ، وَتَسْتُرَ عَلَيَّ فاضِحاتِ السَّرائِرِ، وَلا تُخْلِني في مَشْهَدِ الْقِيامَةِ مِنْ بَرْدِ عَفْوِكَ، وَغَفْرِكَ وَلا تُعْرِني مِنْ جَميلِ صَفْحِكَ وَسَتْرِكَ، اِلـهي ظَلِّلْ عَلى ذُنُوبي غَمامَ رَحْمَتِكَ، وَاَرْسِلْ عَلى عُيُوبي سَحابَ رَأفَتِكَ اِلـهي هَلْ يَرْجِعُ الْعَبْدُ الاْبِقُ اِلاّ اِلى مَوْلاهُ، اَمْ هَلْ يُجيرُهُ مِنْ سَخَطِهِ اَحَدٌ سِواهُ، اِلـهي اِنْ كانَ النَّدَمُ عَلَى الذَّنْبِ تَوْبَةً فَاِنّي وَعِزَّتِكَ مِنَ النّادِمينَ، وَاِنْ كانَ الاِْسْتِغْفارُ مِنَ الْخَطيـئَةِ حِطَّةً فَاِنّي لَكَ مِنَ الْمُسْتَغْفِرينَ، لَكَ الْعُتْبى حَتّى تَرْضى، اِلـهي بِقُدْرَتِكَ عَلَيَّ، تُبْ عَلَيَّ وَبِحِلْمِكَ عَنّىِ، اعْفُ عَنّي وَبِعِلْمِكَ بي، اَرْفِقْ بي اِلـهي اَنْتَ الَّذي فَتَحْتَ لِعِبادِكَ باباً اِلى عَفْوِكَ سَمَّيْتَهُ التَّوْبَةَ، فَقُلْتَ «تُوبُوا اِلَى اللهِ تَوْبَةً نَصُوحاً»، فَما عُذْرُ مَنْ اَغْفَلَ دُخُولَ الْبابِ بَعْدَ فَتْحِهِ، اِلـهي اِنْ كانَ قَبُحَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ، اِلـهي ما اَنَا بِاَوَّلِ مَنْ عَصاكَ فَتُبْتَ عَلَيْهِ، وَتَعَرَّضَ لِمَعْرُوفِكَ فَجُدْتَ عَلَيْهِ، يا مُجيبَ الْمُضْطَرِّ، يا كاشِفَ، الضُّرِّ يا عَظيمَ الْبِرِّ، يا عَليماً بِما فِي السِّرِّ، يا جَميلَ السِّتْرِ، اِسْتَشْفَعْتُ بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ اِلَيْكَ، وَتَوَسَّلْتُ بِجَنابِكَ وَتَرَحُّمِكَ لَدَيْكَ، فَاسْتَجِبْ دُعائي وَلا تُخَيِّبْ فيكَ رَجائي، وَتَقَبَّلْ تَوْبَتي وَكَفِّرْ خَطيـئَتي بِمَنِّكَ وَرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ .

من مناجاة الامام الحسين عليه السلام

Wahai Tuhanku… Dosa-dosaku telah memakaikanku akan baju kehinaanku. Kejauhan daripadaMu menyelimuti daku dengan pakaian kerendahan dan kemiskinanku. Jenayah besar yang telah ku lakukan telah mematikan hatiku. Maka, hidupkanlah hatiku dengan taubat (keampunan) daripadaMu, wahai Cita-citaku dan harapanku, wahai yang mendengar permintaanku dan mengetahui hajatku. Demi keagunganMu, aku tidak dapati selainMu yang dapat mengampuni dosa-dosaku. Dan aku tidak dapati penolong yang berkuasa untuk memulihkan rasa patah hatiku. Aku telah tunduk kepadaMu dengan penuh rasa ingin kembali kepadaMu dan aku telah bersimpuh dengan penuh rasa mencari ketenangan di sampingMu. Oleh yang demikian, jika Engkau masih menghalau daku dari pintu anugerahMu, kepada siapa lagi aku ingin menuju? Jika Engkau tidak menerimaku untuk bersimpuh di sampingMu, kepada siapa lagi ingin ku tuju?


Betapa malangnya diriku dengan segala keterburuan dan nodaku. Betapa hinanya daku dengan amalan-amalan burukku dan kesalahanku. Aku meminta kepadaMu wahai Maha Pengampun akan dosa besar, wahai Pemulih mereka yang patah harapan, agar Dikau ampunkan dosa-dosa besarku, dan menutup kehinaanku yang tersembunyi, dan jangan kamu biarkan daku keseorangan pada hari Kiamat nanti tanpa ditemani kedinginan keampunanMu dan kemaafanMu. Dan janganlah kamu telanjangkan daku daripada kecantikan anugarah dan lindunganMu.


Wahai Tuhanku… Naungi dosa-dosaku dengan keredupan rahmatMu. Utuskanlah awanan kelembutanMu ke atas keaiban-keaibanku.


Wahai Tuhanku… Tidakkah seseorang hamba yang terbelenggu itu kembali melainkan hanya kepada Tuannya? Adakah pula selain daripadaNya yang sanggup menghadapi kemurkaanNya kecuali diriNya?


Wahai Tuhanku… Kalaulah penyesalan terhadap dosa itu adalah taubat, maka sesungguhnya demi keagunganMu, aku ialah dari kalangan mereka yang menyesali dosa-dosa mereka. Kalaulah meminta ampun daripada kesalahan itu suatu langkah menujuMu (dengan taubat) maka aku dari kalangan mereka yang meminta ampun kepadaMu. Hanya kepadaMu pengaduanku sehingga Dikau meredhaiku.


Wahai Tuhanku…demi kekuasaanKu ke atas diriku maka ampunilah daku. Dengan kemuliaanMu (ketembutanMu) terhadapku maka maafkanlah daku. Dengan ilmuMu tentangku, maka kasihanilah daku.


Wahai Tuhanku… Engkaulah yang membuka salah satu pintu kemaafanMu kepada para hambaMu, maka Engkau namakan pintu tersebut sebagai taubat. Engkaulah yang berfirman: “Bertaubatlah kepada Allah dengan taubat nasuha”. Maka, apakah alasan lagi bagi sesiapa yang lalai daripada memasuki pintu tersebut (taubat) setelah ianya dibuka olehMu.


Wahai Tuhanku… Kalaulah dosa daripada hambaMu itu suatu yang buruk, maka yang indah ialah keampunan dari sisiMu. Wahai Tuhanku… Bukanlah aku orang yang pertama menderhakaiMu lalu Engkau mengampuninya juga dan bukan juga aku orang pertama yang dibentangkan kebaikanMu lalu Engkau menganugerahkan lagi anugerahMu kepadanya. Wahai yang menjawab permintaan orang yang gundah-gulana… Wahai Maha Penolak kemudaratan. Wahai yang Maha Agung kemuliaanNya. Wahai yang Maha Mengetahui apa yang tersembunyi… Wahai yang Maha Indah Tabir KeampunanNya. Aku meminta syafaat dengan sifat pemurahMu dan kemuliaanMu kepadaMu. Aku bertawassul dengan kasih sayang dan rahmatMu di sisiMu, maka Engkau perkenankanlah doaku dan janganlah Engkau kecewakan harapanku. Terimalah taubatku dan hapuskanlah dosaku dengan anugerahMu dan rahmatMu wahai Tuhan yang Maha Pengasih…


Amiin..amiin..amiin ya Rabbal A'lamin



Share/Bookmark

0 comments:

Katogeri



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.

Powered by Blogger.