Please, Stop!

“Berlagak alim! Tapi jahat, berhati busuk dan keji.”

Status FB kadang-kadang mengundang amarah. Jika tidak dikawal, boleh menjadi medan perdebatan dan terbuka segala aib. Na’uzubillah.

Pedih juga bila ‘terasa’. Pertuduhan tanpa pertanyaan, pertimbangan dan bukti ‘agak’ menghiris perasaan ini. Mana mungkin tidak, seseorang yang menyukai, mengenali siapa kita, tiba-tiba melabel diri ini sebegitu rupa. Dan ana sedar..tanpa angin, pokok tidak akan bergoyang.

Ana memilih untuk diam,menghindar dan menganggapnya remeh. Kerana untuk mendatangkan saksi dan fakta sebenar, melibatkan aib beberapa individu.

Hairan, walaupun kita diam. Masih ada yang tidak berhenti meraih simpati, yang menjadi mangsa adalah si ‘pembela’ yang terburu-buru menghukum tanpa bukti. Ana serahkan urusan ini kepada Allah kerana ana bukan seorang narcissism, psychotic yang menggunakan bahasa agama. Keadilan Allah adalah haq, sesiapapun termasuklah ana tidak akan dapat melarikan diri.

Alhamdulillah, di suatu sudut ana bersyukur kepada Allah. Kerana ana punya teman-teman yang baik. Yang selalu mengajak solah berjemaah, ziarah. Tidak kurang juga Zarul yang selalu mengajak minum susu dan menjamah nasi. Asrul yang tidak lokek menyediakan pengangkutan. Hayat yang sentiasa mengikuti dan menyokong dalam apa jua aktiviti yang ana jalankan. Juga teman-teman lain yang dapat melihat dengan jernih siapa sebenarnya ‘ahmad fikry’. Jazakumullahu khairan katsiro.

Ukhuwah itu indah apabila semuanya kerana Allah. Seikhlas senyuman kanak-kanak,yang hanya senyum tanpa ada niat sebaliknya.

====================
TIPS HADAPI FITNAH
====================
Fitnah adalah suatu tuduhan palsu. Ianya tak benar. Kadang-kadang menyakitkan hati, kadang-kadang membangkitkan rasa marah membuak-buak, rasanya kalau jumpa sumber fitnah tu, nak aje kita luku kepala dia sampai lumat.

Dan macam-macam reaksi orang terhadap fitnah sebab Allah SWT menganugerahkan kita suatu kurnia yang disebut gharizatul baqa' (survival instinct). Dengannya kita mempertahankan status diri, jika kita benar mengapa perlu dibiarkan kepalsuan, jika kita tinggi mengapa biar kita dijatuhkan, jika kita mulia mengapa biar kita dihina.. demikianlah peranan gharizatul baqa', suatu potensi hidup (thaqatul hayawiyah) yang Allah ta'ala anugerahkan kepada setiap manusia. Bila difikir-fikirkan, rupa-rupanya ada beberapa teknik menghadapi fitnah. Boleh jadi ia berkesan, boleh jadi ia menjadi semakin menyeksakan. Antaranya,


1. Masuk kandang bersalah (defensif);

Teknik ini sering kali digunakan oleh pihak yang suka memanjangkan kes. Misalnya kita dituduh secara melulu tanpa sebarang bukti dan saksi. Ketika itu, dalam reaksi kepada fitnah tersebut kita menjawab, "BUKTIKAN!" Hahaha.. dengan kenyataan tersebut secara tak langsung kita telah masuk kandang bersalah dan minta dibicarakan. Dan dengan teknik ini,kadang-kadang yang tak bersalah boleh dijatuhi bersalah. Prosesnya semakin rumit dan rumit. Teknik ini popular dikalangan pemikir dangkal!


2. Serang balas; teknik ini agak aggresif.

Pihak yang difitnah benar-benar tak redha dan mengambil pendirian untuk tidak berdiam diri. Teknik serangan boleh jadi termasuk teknik defensif (seperti diatas) atau teknik offensif. Boleh pula offensif berlaku dalam dua keadaan; serangan fizikal seperti ambil kayu ketuk kepala tukang fitnah dan seumpamanya (hehe) atau serangan secara psikologi seperti mengeluarkan kenyataan berbentuk offensif.


3. Buat 'derk' je (buat dono);

Teknik ini agak susah untuk diapply, hanya orang yang hatinya keras macam batu saje yang berjaya gunakannya. Lagipun boleh jadi ia tidak syarie sekiranya fitnah berlaku diantara kaum muslimin. Jika orang-orang kafir yang mencetuskan fitnah terhadap Islam dan kaum muslimin, maka teknik ini boleh digunakan sekiranya kita tidak mempunyai kekuatan sepertimana keadaan Rasulullah SAW dan para sahabat r.a. d izaman awal dakwah (di Mekkah). Namun sekiranya telah ada kekuatan (tentera) seperti era kebangkitan Khilafah pasca hijrah Rasulullah SAW ke Madinah, maka wajar orang-orang kafir diperangi sehingga tidak wujud fitnah terhadap Islam. Manakala jika ia melibatkan fitnah antara kaum muslimin, maka perlu ada pihak yang membetulkan keadaan sehingga fitnah itu padam. Ini adalah sebab kaum muslimin saling memuhasabah sesama sendiri dalam konteks amar maaruf, nahiy mungkar dan sikap saling berkasih sayang. Kita diharamkan menanam sikap assobiyyah dalam diri kita; "Saya bertanya kepada Rasulullah, apakah yang dikatakan assobiyyah? Jawabnya, bahawa engkau menolong kaummu dalam kezaliman" [HR Abu Daud dari Watsilah bin Asqa] Maksudnya, kalau kita nampak saudara (seIslam) kita buat salah (zalim) maka wajib kita hentikannya.Kalau buat dono, nanti terkena dosa bersyubahat, na'uzubillahi min zaalik.


Saya senaraikan semula teknik menghadapi fitnah :
1. Defensif - buktikan !
2. Ofensif - serangbalas ( kenyataan ilmiah atau jahatnya fitnahkan kembali )
3. Pasif Ikut Keadaan - buat derk masa lemah dan ofensif bila mampu

Saya nak tambah satu lagi,
4. Sabar - serah pada Allah terus.Yang saya maksudkan ialah SABAR KETIKA MENGHADAPI FITNAH SAHAJA. Bukan duduk diam jika diserang secara fizikal dan bukan buat tak tau kalau berlaku kezaliman depan mata.

FITNAH ADA 4 HALA:
1. KITA DIFITNAH ( kita jadi mangsa )
2. KITA DIKUNJUNGI JURU FITNAH
3. KITA MEMBAWA FITNAH ( percaya dan membuat keputusan darinya )
4. KITA MENYAMBUNG FITNAH ( percaya dan menceritakan pada yg lain )

SIAPA YANG PALING MALANG?
Yang menjadi mangsa fitnah dan terpaksa mendengar fitnah tidak berapa malang. Jika kita sabar, insyaallah mendapat pahala dan membersihkan dosa. Yang paling malang adalah JURU FITNAH, MEMBAWA FITNAH dan MENYAMBUNG FITNAH.Mereka bertiga bankrap di akhirat dan sangat lama dalam api neraka. Di dunia lagi pelbagai bala akan ditempuhi mereka jika mangsa adalah orang yang rapat dengan Tuhan.

CARA MENGELAK DARI DIFITNAH
1. Untuk mengelakkan diri kita dari menjadi bankrap akhirat dan mendapat sial di dunia, seharusnya kita mengelakkan perkumpulan yang ramai kaki fitnah.
2. Jika sampai juga siaran fitnah pada diri kita, PERIKSA TERLEBIH DAHULU. Jangan melulu. Sabar.
3. Elakkan lubok maksiat dan elak dari suasana yang Tuhan benci.
4. Meminta perlindungan Tuhan ; Membaca Doa Pagi dan Doa Petang ; Ayatul Kursi semasa keluar dan masuk rumah ; Ayat Tawakkal semasa keluar rumah ; Surah Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas sebanyak 3 kali sebelum tidur.
5.JANGAN jadi Juru Fitnah, Membawa Fitnah dan Menyambung Fitnah.


Allahumma ini a 'uzubika minal hammi wal hazan..

Share/Bookmark

0 comments:

Katogeri



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.

Powered by Blogger.