Kuat Jiwa

As Salam

Sedang dalam melayari internet, dalam klik2 termasuklah sebuah laman web kartun yang comel. Bila teliti isi kandungannya, mulalah jatuh hati dengan usaha yang dijalankan oleh pengurusan web tersebut. Mesejnya jelas. Susunannya teratur. Tambahan dengan ringkasan kartun yang 'mesra'. Bahan Tarbiyah menarik untuk golongan kanak2.

Laman Web tersebut; OSM (klik)



Kadang-kadang menjadi satu permasalahan bagi kita(ketua keluarga/abang) dalam mencari bahan untuk tazkirah ahli keluarga yang lain. Penyampaian yang mendatar dan tidak bersedia akan wujudkan suasana 'bosan'. Sangat jauh nak ditakrifkan kepada adik2 supaya mujahadah dengar majlis tazkirah/taalim. Sangat tidak kena. Jadi,persediaan diri dengan ilmu dan teknik penyampaian perlu sentiasa 'suam' dan tidak 'sejuk dan kaku'.

Saya muat turun semua isi kandungan pengajaran dalam OSM itu, dan insya Allah akan translate untuk kefahaman adik-adik. Penyampaian jadi mudah kerana setiap gambar punyai penjelasan dan dalil yang berkaitan.


KUAT JiWA?

Cukup dengan iklan, kita pergi kepada intipati tajuk di atas.

Saya jadi terfikir apabila mengenangkan situasi semasa cuti. Seorang adik perempuan saya sedang berehat di atas sofa (berangan kot) saat waktu zohor telah masuk. Rasanya sudah dua kali emak pesankan supaya solah padanya. Saya masuk ke rumah sambil memandang ke arahnya,cepat-cepat dia rasa segan dan bingkas bangun pergi mengambil wudhu'. Persoalannya ialah dia merupakan seorang pelajar tahfiz yang diasuh untuk menjaga solah pada waktunya. Tapi?

Berikut hasil dari pemerhatian;

Kita sering bercakap soal hukum,sunnah, ilmiah dan kitab. Bagaimana pula soal sahsiah dan pembinaan jiwa? Ilmu tanpa amal sama sekali tidak membantu kita ke syurga. Yang menggerakkan seorang muslim solah berjemaah di masjid dan yang menghalangnya dari berzina adalah Iman dan kekuatan jiwanya.

Baik ilmu mahupun ibadat, yang mengerakkannya ialah jiwa manusia. Lahirnya ahli ilmu yang jahat dan menyeleweng ialah kerana lemahnya jiwa. Tarbiyah aqidah Rasulullah SAW ialah tarbiyah jiwa dan sahsiah selama di Mekah bukannya tarbiyah fakta atau kelas teori yang berfantasi !

Merasakan diri adalah baik/kelihatan baik sahaja tidak mencukupi namun perlukan kepada karakter/tekad diri/sahsiah diri yang tinggi.
Kerana jika karakter tak kuat, jadi baik pun 'tak guna'. Senang berubah jadi baik, senang berubah jadi jahat. Isunya adalah kerana tekad diri yang lemah.

Ini kerana sistem pendidikan dan persekitaran tidak menumpu ke arah 'character shaping'. Hasilnya adalah tekad diri segolongan generasi muda yang lemah.
Penglibatan secara AKTIF ibu bapa/ahli keluarga adalah amat dititikberatkan,bukan dengan bersikap hangat-hangat tahi ayam.


Sebelum kalah mencari salah.

Jom sama-sama kita belajar dan kaji lagi dan lagi. (err..dan praktikkan)

Share/Bookmark

0 comments:

Katogeri



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.

Powered by Blogger.