Mehnah Kesihatan


Salam

Demam. Yang betul-betul demam.
Menggagahkan diri menghadiri temuduga terbuka di Penang. Mencuba kerjaya baru yang tidak berorentasikan keuntungan semata(definisi lemah..hehe).Mencari kepuasan dalam minat dan kerjaya. Dengan suara (bak pelat kelantan kata panel temuduga) dan juga seloroh yang tidak terkawal.

Sebelum itu menghadiri kenduri sebagai pengiring pengantin lelaki (secara tidak sengaja),sungguh tidak terkahwin saya kalau perlu memperuntukkan dana untuk majlis walimah seperti itu. hehe. Setia berpakaian bersama sweater yang dihadiahkan. Berwajah selamba tapi teruja dengan lensa kamera :). Esoknya berehat sepenuh hari tanpa bayi(hehe) kerana semua ahli keluarga pergi kenduri dalam jarak yang jauh.

Masih lagi demam, selsema dan mula batuk-batuk. Cuti rehat digunakan untuk menelaah buku pinjaman dari rakan. Balasan dari pinjaman saya kepada dia akan buku konsep siasah dalam Islam.

Sebelum hari tersebut menghadiri majlis tazkirah di sebuah madrasah. Mendengarkan kalam nasihat daripada Ustaz berkaitan KEMATIAN. Mulanya berkaitan nikmat-nikmat di syurga dan seterusnya menggegarkan kesediaan pada sebuah KEMATIAN.

Sakit itu kafarah dosa,

“Tidaklah orang Muslim ditimpa cubaan berupa penyakit atau lainnya, melainkan Allah menggugurkan keburukannya, sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.”
(HR Bukhari-Muslim)
Lazimnya, dalam keadaan tidak sihat, mata mudah mengalirkan air mata. Bersama doa dan harapan,pada sebuah kehidupan yang menuju redhaNya. Pada kekuatan untuk tabah menghadapi ujianNya. Pada senyum manis akan segala nikmat kurniaanNya. Pada impian, hanya kepadaNya semata-mata.

Amiin, amiin, ya Rabbal 'alamin

p/s: tulisan demam


'Kindness is a language which the deaf can hear & the blind can see'


Share/Bookmark

0 comments:

Katogeri



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.

Powered by Blogger.