Ke Mana Kita Akhirnya?

Salam..

Alhamdulillah,baru usai menjayakan ekspo program kesihatan di sebuah ipt.

Kini ahli rangkaian di ipt tersebut hampir mencecah 30 org. Mendapat sambutan juga sebab ada buat aktiviti mendiagnos saraf tapak tangan dgn percuma.
Syukur, dapat bantuan dari sahabat2.

Ana turut mengedarkan video "Halal Haram" persatuan pengguna Islam Msia (PPIM).
Bt khidmat terangkan kandungan buku 'Halal Haram' persatuan pengguna p.pinang (CAP).
Turut tgk tapak tangan sikit2..tapi tak berani nak diagnos tapak tgn org lagi. Pantau kwn jer..hehe..

Alhamdulillah,ana memang banyak bercakap sepanjang dua hari itu. Nak timbulkan kesedaran tentang apakah status halal dlm produk harian kita. Isu2 yang wujud yang kita pandang sebelah mata.

Alhamdulillah, buku halal haram tersebut mmg berlandaskan kajian terhadap produk di pasaran kita. Ana pun baru tahu yg CAP ada keluarkan akhbar utk pengguna. Mmg bermanfaat.

Kontra..ekspo tersebut sepatutnya berlandaskan kesihatan tetapi entah kenapa lebih pula kepada hiburan. Pening lihat gelagat student yang terkinja2 menari, bergaul tanpa batas sempadan, bergurau yg keterlaluan ..hurm...

Mungkin ini yang kita damba..hiburan..hasil dari benih pemikiran yang kita tanam selama ini.

terlafaz..."Apakah gunenya hiburan begitu walaupun diluangkan masa 100 tahun untuknya..tetap saja tidak akan mendatangkan manfaat pd agama, bangsa dan negara. Tetap saja memundurkan..tetap saja meruntuhkan.."

Ke mana kita akhirnya? Jgn pernah berhenti bertanya pada diri.

*************************
ahmad fikry ..Ya Allah, kurniakan hidayah mu.
Share/Bookmark

Masjidku Taman Syurgaku


















Kalau 50% orang lelaki Islam solat di masjid, Allah akan beri kekuatan ekonomi pada Islam. Kalau 70%, Allah beri sifat malu pada wanita, dan lebih best lagi kalau 100% sudah cukup memberi kesan kepada orang kafir masuk Islam. Itulah pentingnya solat berjemaah.”

Salam..
Petikan ayat tadi itu adalah SMS daripada sahabat ana, Zubir. Katanya daripada tazkirah ahli syura Indonesia. Duhai, rindu sungguh rasanya diri ini bersatu kembali dengan ikhwan2 yang lain. Moge kita ikhlas bertemu kerana Allah, berpisah dan bertemu kembali kerana Allah jua.

Kalau hendak diteliti, sekiranya di sesebuah tempat tidak terbangun ataupun yg sedia tertubuh sesebuah institusi pendidikan agama, tetap sahaja masjid kosong daripada golongan belia..bahkan penghuni kawasan itu sendiri. Istilah “orang pencen” kerap digunapakai bagi ahli masjid. Masjid yang gah dengan kebesaran ruangnya, gah dengan hiasan dan system audio nya..namun daif dalam meraih jemaah solah 5 waktunya. Mengapa?

Pernah sekali sedang ana beriktikaf di sebuah masjid, terdengar pendapat daripada seorang veteran, ” Solah jemaah ni sesuai untuk golongan orang-orang lama je, yang muda sepatutnya kena kuat berusaha cari nafkah. Memang masa tu kena bagi untuk kerja dengan keluarga. Kalau bagi masa datang solah jemaah, memang tak dapatlah nak usaha kuat cari nafkah.”

Muhasabah.. sebenarnya benarkah kita tidak sempat melakukan solah jemaah di masjid,ataupun singgah solah di masjid?

Ana tertarik dengan jadual kerja 2 buah syarikat yang mementingkan solah jemaah. HPA Industries Sdn Bhd dan juga Naza Automotive Sdn Bhd yang memastikan setiap pekerja lelaki muslim menunaikan solah jemaah.

Secara individu, cuba teliti pula jadual kita. Berapa banyak masa yang kita habiskan untuk agama Allah? Dan berapa banyak masa pula yang kita habiskan untuk kerehatan diri kita kononnya. Sebenarnya,kita belia mampu memberi masa kita untuk masjid. Kurangkan masa melepak di hadapan televisyen, masa berbual dengan kawan-kawan, dan aktivti lain yang kita tahu langsung tidak mendatangkan manfaat walaupun dihabiskan untuk tempoh 10 tahun.

Masalah utama kita adalah masalah hati. Hati kita yang telah mati. Elemen-elemen hiburan yang berlebihan, pemakanan, gaya hidup, kawan2 telah merosakkan hati kita. Kita boleh menangis atas kelemahan kita melaksanakan tuntutan agama, namun kita takkan berubah selagi hati kita tidak tergerak untuk meninggalkan apa yang merosakkannya.

Masjid dilimpahi dengan nur sakinah, usahakan menghidupkan amalan agama di dalamnya. Naluri kita akan bercahaya menerangi sudut gelap hati kita. Sahabat-sahabat yang ikhlas beragama akan hadir satu persatu dalam hidup kita. Paling best, kita telah melakukan sesuatu yang menyukakan Allah.

Kita mampu! Kenali masjid kita, ahlinya dan ceburi aktivitinya. Percayalah, selangkah perubahan kita mengikut jalan menuju Allah amat berkesan pada hati daripada mencari-cari ketenangan yang tidak kunjung tiba melalui jalan-jalan lain.

Percayalah, isi waktu kita dengan beriktikaf, solah sunat dan zikir. Dan dengannya, kita pulang ke rumah dengan hati nurani yang bercahaya, mewujudkan sakinah dan mawaddah dalam keluarga.

Bayangkan..dengan kekuatan solah jemaah, hati-hati dapat dipupuk dengan rasa amanah, rasa bertanggungjawab akan urusan muslimin dan juga wujudnya rasa malu untuk melakukan maksiat. Saat ketika umat bersatu menunaikan perintah Allah.

Ana sering bayangkan yang kehidupan kita di dunia bukan sekadar makan dan minum, kerja dan rehat, dan keluarga semata-mata. Namun kita semua punya tanggungjawab sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Tanggungjawab kita pada Rabb yang Esa. Tiada gunannya lagi andai kesedaran itu wujud saat nyawa bukan lagi menjadi milik kita. Saat azab dan segala kedahsyatannya menjadi nyata pada kita.

“Dan mereka memikirkan tentang perciptaan langit dan bumi seraya berkata: “Ya Tuhan kami! Tidaklah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka”. (Ali Imran: 191)
Share/Bookmark

Dakwah?



















Salam.

Alhamdulillah segala puji bagi Allah.
Baru-baru ini ana berjaya membuka sebuah kiosk produk HPA di ipt untuk mengkaji pasaran yang wujud di ipt tersebut. Selama tempoh beberapa hari, ana beriktikaf di surau dan masjid.

Dalam tempoh tersebut,ana dapat msg dari sahabat ana yang mengajak ana membuat income sampingan. Caranya adalah dengan mendaftar, membeli barang dan menjual semula barangan yang dibeli kepada syarikat terbabit. Disebabkan keliru dgn sistem yang diamalkan dan aqadnya, ana tidak ambil pusing sangat ajakannya biarpun nampak untung padanya. Keberkatan yang ana cari dahulu, baru keuntungan..

Sahabat ana ini juga ingtkan ana agar jangan lupakan dakwah utama, dan dia dalam perjalanan menuju ke jemaah di melaka. (kami student sana dahulu). Ana pula ingatkan dia agar teliti dalam pengambilan makanan halal lagi baik. Pentingkan kesucian hati kerana hidayah terhijab lantaran hati yang mati.

Sepanjang ana beriktikaf di surau, kalian pasti faham berapa ramai student lelaki yang beragama Islam bagi sbuah kolej penginapan di IPTA. Ana gemar mengambil tugas melaungkan azan. selama 5 hari, jumlah jemaah subuh pada kuantiti yang sama..5-6 orang sahaja. Ana dan seorang lelaki melayu yang istiqamah dan beberapa student berbangsa Arab.

Kemana perginya student yang lainnya? Hatta yang bersebelahan pintu dengan surau pun tidak mampu mengimarahkan rumah Allah.

Kita lancang menyatakan perjuangan, kita tekad melaksanakan strategi, kita penuh dengan idea-idea menarik dan bernas, kita terpelajar, kita berkualiti..namun apakah realiti kita pada kehidupan islam kita?..

Sungguh..kejayaan itu hanyalah dalam agama Allah. Mengasingkan agama dalam kehidupan kita adalah suatu kejahilan yang terbesar.

Insya Allah, ana akan mewujudkan sebuah stokis di ipta tersebut. Pastinya ana bakal menjadi satu komuniti dengan student di sana selagi rezki Allah bagi ana di situ.

Pasti Allah dengan Rahim Nya sentiasa bersama dengan golongan yang ikhlas berjuang untuk Nya.

************* ahmad fikry berdoa
Share/Bookmark



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.