MenGENaL DiRi Di SiSi NYA

Assalamualaikum...

perubahan mindset, menjadi muslim terbaik, mukmin contoh, jati diri hebat, motivasi diri, kejayaan, berjaya, hebat, langkah menuju kesempurnaan, anjakan paradigma, didikan terbaik...

Sengaja ana taipkan perkataan di atas kerana perkara tersebut merupakan perkataan yang kerap ditaip dalam 'search engine' dalam mencari 'penawar' kedahagaan mutiara nasihat atau pemangkin motivasi diri.

Ini dimungkinkan oleh fitrah kejadian diri kita yang sentiasa mencari-cari kebenaran dalam melangkah mendekati Pencipta yang Maha Esa. Kita memerlukan sokongan, dorongan dan panduan sebagai jalan kita mencapai matlamat.

Kenapa dunia menjadi tempat kita menangis?
Kenapa dunia menjadi tempat kita bersusah payah?
Kenapa dunia menjadi medan perjuangan dalam mengenal siapa diri kita?

Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” Al-Hadid: 20

Kehidupan yang kita lalui telah banyak menunjukkan tipu daya dunia. Dari usia muda beranjak ke usia tua, kita melalui suka duka, kita melalui susah dan senang, sibuk dan lapang..

Sejenak, kita cuba bayangkan dengan usia yang telah kita habiskan..sejauhmana ketaatan kita menuju ketaqwaan? Kehampiran kita kepada Allah? Masa yang telah kita laburkan untuk kehidupan akhirat yang kekal? Pertanyaan demi pertanyaan harus kita ajukan untuk diri sebagai muhasabah supaya kita beringat bahawa APAKAH YANG TELAH KITA CAPAI...

HATI kita merupakan taman taqwa, yang membuahkan manfaat kepada manusia dan hanya dapat dinilai oleh ALLAH akan taqwa itu. Dalam bersunyi diri, menangiskah kita mengenangkan segala azab Allah dan peringatan terhadap urusan akhirat yang pasti? atau kita sama sekali jarang me'lapang'kan masa untuk bersunyi diri dan muhasabah iman..

Khusus buat diri, apa yang kita persekutukan selain daripada ALLAH, maka di akhirat kelak Allah berlepas diri daripada kita, segala apa yang kita mahukan akan diarah untuk menuntutnya pada apa kita persekutukan. Bagaimana? sedangkan setiap makhluk sama sekali tidak dapat berlepas diri daripada Nya? Setiap makhluk bergantung pada Nya. Nyata harus kenapa kita berusaha ke arah selain daripada Nya?

Allah yang menciptakan kamu, kemudian memberikan kepada kamu rezeki, kemudian mematikan kamu, kemudian menghidupkan kamu. Adakah antara yang kamu persekutukan itu dapat berbuat sesuatu seperti yang demikian itu? Subhanahu (Maha Suci Dia/Allah) dan Ta’ala (Maha Tinggi) daripada apa yang mereka persekutukan. -Surah Al Rum 40

Para ulama sufi sangat menjaga keberadaan hatinya hanya untuk Allah semata-mata dalam segenap segi. Mereka tidak rela membenarkan selain Allah memasuki hati mereka. Mereka berusaha sedaya mungkin untuk membersihkan segala jenis makhluk yang bersarang di dalam hati untuk keluar supaya cinta kepada ALLAH bertakhta di hati mereka.

Kita bertanggungjawab atas kehidupan kita.
Allah SWT dengan rahmat dan kasih sayang Nya yang tidak terhingga meliputi seluruh alam telah menurunkan Utusan Nya, Rasulullah saw sebagai panduan dan ikutan seluruh umat.
Para dai'e yang tulus memperjuangkan agama Allah pasti akan menitiskan air mata mendengarkan sirah perjuangan syiar dakwah Rasulullah dalam kalimah tauhid menyembah Allah yang Esa.
Seluruh diri para sahabat r.anhum sentiasa meletakkan diri mereka dalam mentaati Allah dan Rasul Nya....mereka sekata dalam menteladani segenap segi sunnah Rasulullah saw..

http://www.facebook.com/profile.php?id=1257724560#!/video/video.php?v=103468039683776&ref=mf

Dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali...
Pada zaman ini, ramai menyatakan kelelahan terhadap kerosakan nilai islami dalam kehidupan ummah...namun adakah kita menerapkan sepenuhnya nilai itu dalam diri kita?

Kejayaan kita yang sebenar adalah mentaati perintah Allah dan menteladani sunnah ditunjukkan oleh Rasulullah saw dalam segenap segi. Kejayaan kita adalah apabila kita meninggalkan dunia yang fana ini menuju ke syurga Allah. Kejayaan kita adalah bila kita mendapat kemuncak nikmat yang didambakan semua, pernyataan redha Allah kepada kita..

Ya Allah, berikan hidayah yang berterusan dalam diri kami, cahaya Mu Ya Allah, hikmah dan kekuatan dalam berjuang...

amiin, amiin, amiin ya Rabbal 'alamin.
Share/Bookmark

0 comments:



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.
Powered by Blogger.