Konsentrasi

A great man are nothing without concentration..

Muhasabah saya menunjukkan bahawa saya seorang yang tidak dapat fokus.
Kadang-kadang..saya menulis, membaca dan melihat untuk perkara yang berbeza pada waktu yang sama. Saya juga berkongsi dengan teman dan mereka bersetuju mengatakan saya 'lack with concentration'. Tapi kenapa?

Untuk mengatasi masalah ini saya merujuk kepada ebook bertajuk 'The Power of Concentration'. Membaca mantan demi mantan pelajaran yang dihuraikan telah banyak dapat mencerahkan pandangan saya berkaitan 'Kuasa Tumpuan'. Ia membantu saya mengenali kelemahan saya dan berusaha memperbaikinya. Salah satu 'anjakan' yang besar untuk kehidupan saya.

Bertepatan dengan itu, saya juga membaca buku,"Kuasa kePEMIMPINan Muhammad al Fateh". Kewajaran hikmah yang terkandung dalam buku itu dengan kuasa tumpuan yang saya pelajari adalah sangat berkait.

Great lesson,indeed..

Tidak hairanlah apabila kerapkali tindakan saya menimbulkan tanda tanya bagi teman. Sekejap ini dan sekejap itu. Untungnya, saya sangat menghargai penglibatan saya dan pengajaran terkandung dalam pelbagai bidang.

Kemampuan untuk memberikan tumpuan boleh dibentuk. Dan darinya kita mendapat hasilnya. Kelemahan kebanyakan orang adalah kerana tidak dapat fokus tentang apa yang dikehendakinya pada satu-satu masa. Tumpuannya berpecah-pecah kepada pelbagai idea, usaha dan cita-cita yang timbul. Hasilnya hambar dan tidak memuaskan.

Ting!! Pertama kali terdetik untuk membukukan hasil Kuasa Tumpuan ini mengikut gaya praktik saya sendiri. Dan pastinya, ia memerlukan TUMPUAN. Tanpanya, keinginan ini boleh jadi terkubur.

Insya Allah..

Tumpuan usaha mengenal Allah SWT


Amalan berterusan sampai ke tahap ISTIQOMAH.
Tumpuan 100% hendaklah diberikan dalam berusaha mengenal Allah.
Tumpuan kita dalam menuntut ilmu?
Tumpuan kita dalam beribadah?
Tumpuan kita dalam 'ikhlas'kan diri dalam setiap amalan?

Adakah kita fokus kepada hala tuju kehidupan kita sesudah mati? atau kabur pada kenikmatan dunia yang membuai-buai.

Allahu ya Allah..
Astaghfirullah, Innahu kana Ghaffara

Share/Bookmark

0 comments:

Katogeri



Dimanakah lagi 'kegelapan' pada jiwa yg mengenal Allah dan Rasul-Nya.

Powered by Blogger.